Jangan Jadi Mangsa Scam Pinjaman Peribadi

Jika anda pernah kaji ke dalam dunia pinjaman peribadi ini, anda pastilah pernah jumpa tawaran yang akhirnya terdedah sebagai penipuan, atau scam. Oleh kerana orang yang cari pinjaman peribadi biasanya berasa terdesak mencarikan duit cepat, terdapat ramai syarikat atau individu buruk yang mengambil kesempatan untuk memperdayakan mereka dengan tawaran yang nampak menarik tetapi sebenarnya direka untuk mencuri wang mangsa.

Jadi, bagaimanakah anda dapat tahu kalau tawaran yang diberi adalah tawaran yang benar ataupun tawaran scam? Berikut adalah tanda-tanda amaran yang boleh mendedahkan scam.

Syarikat tersebut minta anda membayar yuran pendahuluan

Pinjaman peribadi yang sah tidak akan mengenakan yuran pada masa memohon ataupun apabila permohonan anda diluluskan. Bayaran sepatutnya hanya dikenakan secara kadar bunga di atas jumlah permohonan, setelah permohonan anda telah diluluskan dan duit pinjaman anda sudah dikeluarkan ke dalam akaun anda.

Syarikat tersebut tidak tanya pun tentang sejarah kewangan anda

Memang ada syarikat yang akan meluluskan permohonan anda walaupun sejarah kewangan anda tidak cantik sangat. Mungkin CCRIS atau CTOS anda buruk, ataupun anda pernah kena blacklist – anda masih berpeluang mendapatkan pinjaman. Akan tetapi, berjaga-jaga dengan syarikat yang tidak tanya pun tentang status kewangan, sumber pendapatan, atau sejarah pembayaran anda. Syarikat pinjaman yang sah akan selalu minta informasi tersebut, dengan dokumen-dokumen sebagai bukti. Syarikat yang konon memberikan pinjaman tanpa kira keadaan kewangan anda kemungkinan besar adalah scam.

Syarikat tersebut memberi tawaran yang terlalu bagus

Pernahkah anda lihat iklan yang mempaparkan tawaran yang terlalu bagus – jumlah pinjaman yang tinggi, kadar bunga yang sangat rendah, kelulusan dijamin dalam masa yang amat singkat, dan seterusnya. Tawaran seperti ini biasanya bukan tawaran benar, tetapi hanya diiklankan untuk dapatkan informasi peribadi anda. Tertarik dengan tawaran hebat tersebut, anda isikan borang dengan maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan, nama, alamat, nombor telefon. Seterusnya, syarikat tersebut akan mengutip informasi tersebut dan menjualkannya kepada pihak lain. Jadi, kaji dulu sebelum isi borang permohonan – adakah tawaran ini sah dan masuk akal?

Anda langsung tidak dapat cari informasi lanjut tentang syarikat tersebut

Syarikat-syarikat yang sah pasti akan ada pangkalan pelanggan yang kukuh. Oleh kerana itu, anda pasti akan dapat cari maklumat lanjut syarikat tersebut melalui carian “Google” yang ringkas. Mungkin syarikat tersebut ada laman web sendiri, ataupun laman media sosial seperti Facebook. Anda pun sepatutnya boleh cari informasi daripada sebutan dalam forum, komen, blog, dan sebagainya. Jika tiada langsung informasi syarikat ini dalam web, boleh dikatakan syarikat tersebut kemungkinan besar adalah scam.

Untuk elakkan scam, carilah pinjaman peribadi anda daripada senarai kami! Kami hanya senaraikan syarikat yang sah mempunyai lesen meminjam wang, dan anda juga senang bandingkan pinjaman yang berdekatan dan membaca “review” dan skor pelanggan lain!

Artikel asal : link

Share scam ni:

Tinggalkan komen atau maklumat tambahan